Наука технології інновації №2(34)-2025, 3-15 c

http://doi.org/10.35668/2520-6524-2025-2-01

Мусіна Людмила Абдрахманівна — канд. екон. наук, пров. н. с. відділу технологічного прогнозування
науково-технічної діяльності, ДНУ “Український інститут науково-технічної експертизи та інформації”,
вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03150; +38 (050) 351-08-84; musina@ukr.net, ORCID 0000-0002-7706-3451; ReseacherID CAF-6964-2022

Кваша Тетяна Костянтинівна — заввідділу технологічного прогнозування науково-технічної діяльності, ДНУ “Український інститут науково-технічної експертизи та інформації”, вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03150; +38 (066) 234-22-77; tkvasha13@gmail.com; ORCID: 0000-0002-1371-3531; ReseacherID R-4526-2017

ЄВРОПЕЙСЬКІ ПАРТНЕРСТВА ТА МІСІЇ — ІНСТРУМЕНТИ ПОЛІТИКИ ІННОВАЦІЙНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ЄС: ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ

Резюме. Щоб сфера науки, технологій та інновацій (НТІ) забезпечила перехід до сталого розвитку, вона має підтримувати нові способи партнерства (між дослідниками, бізнесом, урядами та громадянами) і розвивати ключові ресурси (фінанси, навички та знання), що сприяють трансформаційним змінам. Схвалення в 2015 р. Цілей сталого розвитку ООН стимулювало впровадження нових підходів до державно-приватних партнерств (ДПП) у сфері досліджень та інновацій (ДіІ). Європейські партнерства дають змогу налагоджувати довгострокове співробітництво (державно-приватне та міждержавне) для розв’язання глобальних викликів і модернізації промисловості ЄС шляхом спільних дій держав та інших сторін, включаючи приватний сектор. Європартнерства мобілізували значні інвестиції з різних джерел і створили важелі впливу на систему ДіІ в ЄС і поза її межами. Станом на 2024 р. 39 країн брали участь у 22 Європейських партнерствах, зокрема 28 країн – членів ЄС, 3 асоційовані країни та 8 третіх країн – не членів ЄС. Іншим новим підходом до розв’язання суспільних проблем є запровадження місій ЄС. Зорієнтована на місії інноваційна політика передбачає встановлення амбітних, але досяжних цілей, залучення для їх досягнення державних і приватних ресурсів, а також громадськості. Досвід двох років роботи п’яти місій ЄС довів, що інструмент може відігравати ключову роль у суспільних переходах завдяки здатності сприяти експериментуванню та координації. Місії мають механізми управління і бюджет на рівні ЄС, детальні плани реалізації із залученням громадськості, важелі залучення додаткових коштів. Післявоєнне відновлення економіки України потребує трансформацій у сфері ДіІ, враховуючи руйнацію її інфраструктури. Розглянуто умови участі українських дослідників та інноваторів у Європейських партнерствах, а також досвід реалізації місій ЄС. Досвід буде використано УкрІНТЕІ для оновлення дорожньої карти використання НТІ для досягнення ЦСР, що передбачає створення місій за шістьма сферами діяльності, які спрямовані на реалізацію законодавства України про пріоритетні напрями розвитку науки та інновацій.

Ключові слова: НТІ, державно-приватні партнерства, Європейські партнерства, місії ЄС, Цілі сталого розвитку, інноваційні трансформації.